Balsammetoden, steg för steg

Balsammetoden

Innebörd:
Sluta använda produkter som innehåller silikoner, sulfater och uttorkande alkoholer. Vilka ingedienser man ska undvika, och varför man ska undvika dessa kan ni läsa om på www.lockig.se . När man håller på med balsammetoden tvättar man håret enbart med balsam, ( och fuskar ibland med sulfatfria schampon ).

Steg 1: Det första man gör är att tvätta ut alla silikoner och liknande med ett starkt sls-schampo, som inte innehåller silikoner. Lista på godkända "sista" schampon finns på www.lockig.se .

Steg 2: Efter att ha tvättat ut all "skit" med ett starkt schampo så behöver håret något vårdande. (OBS, utan silikoner m.m. Lista på vårdande balsam hittar ni på www.lockig.se ).

Steg 3: Från och med nu ska håret enbart tvättas med ett godkänt tvättbalsam. Gnuggar man ordentligt försvinner all smuts. Om det behövs kan man ta i ett vårdande balsam efteråt.



Familyfresh kids - Godkänt sista-schampo. (Efter att ha duschat med detta känns håret som svinto, eftersom att det är ett så starkt schampo.

Oliv naturell sensitive - Tvättbalsam. Kan också fungera som vårdande balsam, man får helt enkelt testa och se.

Garnier respons p&k - Vårdande balsam. (Godkänt såklart!).

Rainforest balsam - Från bodyshop, vet än om det räknas som vårdande eller tvättbalsam, får testa mig fram!

Rainforest schampo - Detta schampo är sulfatfritt! Och kan användas någon gång ibland ifall håret känns tungt av allt balsam.

Kokosfett - Köpte detta till en början för att se hårets reaktion. Mitt hår älskar kokosfett! När jag får tummen ur r*ven ska jag köpa ett lite dyrare kokosfett som ej är härdat. Ännu bättre för håret. Jag använder kokosfettet i topparna när dom behöver glans / känns torra.


Jag ska ge balsammetoden ytterligare ett försök. Hade en del grejer hemma sen förra försöket. Då upplevde jag att hyn blev sämre. Men ska ge detta ett försök till i alla fall, funkar det inte så får det vara.


Kommentarer
Postat av: June

Det där Oliv Naturelle-balsamet har jag inte sett förut, det kanske man skulle testa någon gång :)



Sv: Se till att du verkligen har tvättat håret ordentligt med sista-schampo, och sedan är det bara att gnugga, gnugga, gnugga med mycket balsam bak. Om det inte blir rent så måste det nästan vara för att det är något skit kvar som inte är riktigt borta. Hoppas du får till det.



Kul! Du som har så snygga lockar redan! :)



Lush vet jag inte så mycket om men jag kan försöka kolla upp det och svara senare. Jag kan annars rekommendera en hård tvål från Indiska, deras olivtvål är bra och jag har använt den i över ett år. Den innehåller bara olivolja, soda och salt men man slipper olivoljelukten :) Använd den bara på kroppen dock, den har fel ph-värde för ansiktet.

2011-02-24 @ 12:40:36
URL: http://junesabstracts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0