A wounded horse can't cry

I min blogg skriver jag ner mina tankar, och idéer om saker och ting.

Klauns Ferdinad Hempfling http://www.youtube.com/watch?v=mMBncWJcksk . Egentligen allt jag har att säga.
 

Men jag kan inte låta bli att undra. Varför vill man tvinga sig på ett djur? Varför vill man tvinga ett djur att göra saker den inte vill? Slår man sin häst en gång, så har man förstört ett band mellan sig och hästen, det är jag helt säker på. Så varför vill man rida med sporrar och spö? Varför vill man vinna mästerskap i hoppning eller bli världsbäst på dressyr? För att visa upp sig, för att visa att man är någon.

En av mina högsta drömmar är att köpa en unghäst och börja från grunden. Göra det på rätt sätt. För enligt mig så ska förhållande mellan häst och ryttare vara uppbyggt på tillit. Respekt är ett ord som många hästägare missbrukar. Respekt kommer ifrån två håll, vilket betyder att ryttaren ska respektera sin häst lika mycket.

Sen är det väldigt svårt att veta att man gör illa sin häst, när man följer ridskolans normer till pricka. Ridskolans koncept är idiotiskt. "Rappa till han med spöt!" Hur många gånger fick man inte höra det uttrycket? Och ja, jag har gjort fel så många gånger. Men det är aldrig försent att ändra sig!



En bild på den finaste hästen som finns och någonsin funnits. Jag råkade ut för en ridolycka för många år sedan, men han kan jag lita på. Damir, som jag saknar honom..

Kommentarer
Postat av: Felicia

Har bloppis på bloggen nu, kolla gärna! http://carrepip.blogg.se/2011/march/bloppis.html#comment

2011-03-13 @ 22:11:36
URL: http://carrepip.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0